Akcja ,,Lato w mieście” – podsumowanie

W czasie przerwy wakacyjnej Muzeum nie zapomniało o najmłodszych, którzy odpoczywali od codziennych obowiązków w mieście. Oferta obejmowała pięć lekcji muzealnych.

Największą popularnością cieszyła się lekcja ,,Wojskowa przygoda”. Młodzież poznawała poprzez zabawę specyfikę żołnierskiego życia: maskowanie, sprzęt wojskowy (hełm, lina, karabin) celność, strzelanie, elementy musztry i przeprawy z przeszkodami. Każde zajęcia dostarczały niesamowitych emocji, zarówno uczestnikom, jak i opiekunom. Przebieg zajęć oparty na stopniowaniu trudności i emocji sprawiał, że uczestnicy z trudem opuszczali poszczególne stanowiska zabaw.

Lekcja „Zręczne granie” przeniosła uczestników w świat zabaw dziecięcych z lat 80. i 90. XX w. Dzieci i młodzież wykonywała własnoręczne prosty sprzęt (kapsle do gry). Do zajęć prowadzący wprowadzali elementy rywalizacji sportowej, co wyzwalało wśród uczestników dodatkowe siły, energię i chęć zwycięstwa.

Eksperymentem tego lata były zajęcia szachowe pt. „Hetman bije wieżę”. W założeniu jej twórców osoba nie znająca zasad gry potrafiła po ok. 60 min. ćwiczeń rozegrać pierwszą partię. Walorem zajęć była partia symultaniczna, w której brał udział każdy uczestnik.

Zaskoczeniem dla opiekunów i uczestników były efekty pracy podczas lekcji ,,Kolorowy świat witraży”. Bez względu na zdolności udało się każdemu uczestnikowi wykonać namiastkę witrażu – sztuki wymagającej precyzji i wytrwałości oraz wyczucia artystycznego.

Lekcja „Od ziarenka do bochenka” przebiegała w oparciu o wykorzystanie historycznego sprzętu rolniczego. Wszyscy muzealnicy wiedzą, jak trudno jest interaktywnie kreować zajęcia z etnografii. Muzeum Miasta sprostało zadaniu i każdy uczestnik dokonywał zasiewu, a potem wyrobienia ciasta na chleb.

Każda lekcja oparta była na zasadach metodyki i dydaktyki: wprowadzenie do tematu, określenie celów, ogniwa lekcji, wyćwiczenie poszczególnych czynności, transfer (nabycie umiejętności przez uczestnika) oraz podsumowanie.

Walorem tak przemyślanych zajęć był fakt, że każdy uczestnik miał obowiązek wykonać określone zadanie, grupowo bądź indywidualnie. Przy zaistniałych trudnościach prowadzący udzielali wsparcia. Zajęcia uczyły współpracy i nieustępliwości w drodze do celu.

Najwięcej grup pochodziło z Mysłowickich Ośrodków Kultury, ale także z ośrodków z sąsiednich miejscowości.

Zajęcia przygotowali i przeprowadzali: Wojciech Kubowicz, Dariusz Falecki, Anna Janota i Małgorzata Niedzielska.

 

 

Powrót